βρείτε μας στο facebook

______________________________βρείτε μας στο facebook, γίνετε μέλη στην ομάδα του Συνδέσμου

Πέμπτη 23 Ιουνίου 2011

για την ανάθεση των φιλολογικών μαθημάτων

Το νέο εκπαιδευτικό ζήτημα που ανέκυψε τελευταία ειδικά σε σχέση με την ειδικότητα των φιλολόγων αφορά την ανάθεση του μαθήματος «Νεοελληνική Λογοτεχνία» σε συναδέρφους φιλολόγους ξένων γλωσσών. Το ζήτημα αποκτά ξεχωριστή σημασία, επειδή ήδη συμβαίνει κάτι ανάλογο με το μάθημα της Ιστορίας.
Η διαμαρτυρία μας δεν έχει συντεχνιακό χαρακτήρα και δεν στρέφεται ενάντια στους συναδέρφους που δικαίως επιθυμούν εργασιακούς όρους και συνθήκες ανάλογους με όλων, και κυρίως επιθυμούν να διδάξουν το αντικείμενο που επέλεξαν να σπουδάσουν. Όμως, αυτό ακριβώς διακυβεύεται με την απερίσκεπτη ευκολία ανάθεσης. Ο συνάδερφος της ξένης γλώσσας για να συμπληρώσει το ωράριό του θα πρέπει ίσως τη μία χρονιά να διδάξει Ιστορία, την άλλη Λογοτεχνία, την άλλη μόνο την ξένη γλώσσα και πάει λέγοντας. Πρόκειται για λογική ευέλικτων εργαζόμενων που θα πρέπει να κάνουν καθετί ανάλογα με τις συγκυριακές ανάγκες.
Η αδυναμία των φορέων να σχεδιάσουν σοβαρά την εκπαιδευτική πολιτική βρίσκει σαν λύση την απορρύθμιση της εργασίας των εκπαιδευτικών. Με την ίδια λογική, στο μέλλον θα δοθεί δικαίωμα να διδάσκουν ξένη γλώσσα όσοι συνάδερφοι έχουν επαρκή γνώση και αντίστοιχους τίτλους.
Τα παραπάνω είναι ο κίνδυνος που υποβαθμίζει και το γνωστικό αντικείμενο και δεν υπάρχει λόγος να συζητάμε για ικανότητες, επιστημοσύνες και σπουδές από τις οποίες μπορεί να πέρασαν και… είκοσι χρόνια!
Ο σοβαρός σχεδιασμός της εκπαιδευτικής πολιτικής πρέπει να σέβεται πρώτα απ’ όλα το προσωπικό που θα τη μεταφέρει στις σχολικές αίθουσες, αλλιώς ο διεκπεραιωτής της πολιτικής ηγεσίας δημιουργεί στα σχολεία και τον διεκπεραιωτή της διδασκαλίας για την ευκαιριακή συμπλήρωση ωραρίου του.



Σύνδεσμος Φιλολόγων ν. Δράμας

το κείμενο στάλθηκε στα μέλη του συνδέσμου, στους συνδέσμους των άλλων νομών, στην ΠΕΦ, στη σύμβουλο και στο εκπαιδευτικό δίκτυο Αλφαβήτα http://www.alfavita.gr/artro.php?id=37146

9 σχόλια:

  1. Το πρόβλημα κ. συνάδελφοι δεν είναι με τους ξενόγλωσσους καθηγητές όσο με τους Θεολόγους, που ενώ εκ των πραγμάτων δεν έχουν αντικείμενο, λόγω ειδικότητας, καταλαμβάνουν "βιαίως" ώρες φιλολόγων οι οποίοι σε ορισμένες περιπτώσεις μετακινούνται σε άλλο σχολείο από αυτό της τοποθέτησής τους, ώστε να εξυπηρετηθούν οι εκλεκτοί "συνάδελφοι" θεολόγοι, οι οποίοι ποτέ δε διαμαρτυρήθηκαν για τα έως τώρα μειωμένα τους ωράρια. Τελικά, είναι τόσο σημαντικό το μάθημα των Θεολόγων σε βαθμό που να μπορεί να συναγωνίζεται σε σπουδαιότητα αυτό της Ιστορίας; Βεβαίως και είναι, αλλά μόνος σε θεοκρατικά καθεστώτα. Ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δεν κατάλαβα από ποιο σημείο του κειμένου συνάγεται ότι το πρόβλημα είναι οι συνάδερφοι (ανεξάρτητα από ειδικότητα).
    Μάλλον στη δομή του σχολείου είναι η αιτία...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κ. Συνάδελφε, η ουσία του κειμένου κατ' εμέ βρίσκεται στην πρότελευταία παράγραφό του:"Τα παραπάνω είναι ο κίνδυνος που υποβαθμίζει και το γνωστικό αντικείμενο και δεν υπάρχει λόγος να συζητάμε για ικανότητες, επιστημοσύνες και σπουδές από τις οποίες μπορεί να πέρασαν και… είκοσι χρόνια!". Νομίζω, φίλε μου Βασίλη,αυτό συντελείται εδώ και πολλά χρόνια με το μάθημα της Ιστορίας. Κακώς επί τέσσερα χρόνια κάποιοι σπούδασαν το παραπάνω αντικείμενο, αφού οποιοσδήποτε μπορεί να το διδάξει. Νομίζω λοιπόν, πως το πρόβλημα είναι και συντεχνιακό. Δεν είναι κακό κάποια στιγμή οι φιλόλογοι να διεκδικήσουν αυτά που δικαιούνται και να αποκατασταθεί η αξιοπρέπειά τους. Όσο και να φωνάζουν κάποιοι και να προβάλλουν το επιχείρημα της συναδελφικότητας σε καμιά περίπτωση δεν είναι δίκαιο, ιδιαίτερα με την Ιστορία, να είμαστε τόσο ελαστικοί, οδηγώντας ακόμα κι εμείς οι ίδιοι σε εξισώσεις μηδενιστικού τύπου. Εκτός κι αν περιμένουν οι συνάδελφοι φιλόλογοι η λύση να δοθεί από τους "φορείς σχεδιασμού της εκπαιδευτικής πολιτικής", όπως άλλωστε "διδεται" κάθε χρόνο το Σεπτέμβρη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τί θα πει ..ιδιαίτερα με την Ιστορία;Τα επιστημονικά πεδία είναι ή δεν είναι όλα διακριτά;

      Διαγραφή
  4. Φίλε ανώνυμε(!). Δε θέλω να μονοπωλώ την κουβέντα σ' αυτό το ιστολόγιο. Επίσης δε νιώθω καλά, επιδή δεν ξέρω πώς να σε ονομάσω.
    Σε κάθε πρίπτωση, απαντώ για να φωτίσω την οπτική μου.

    Νομίζω ότι καταλαβαίνω τους φόβους σου. Σχετικά με το μάθημα της εθνικής μυθολογίας - ιστορίας - όπως συνηθίζεται. Έχω φρίξει αρκετές φορές ακούγοντας από πτυχιούχους του ιστορικού τμήματος να μιλούν για το κρυφό σχολειό...

    Το ζήτημα, λοιπόν, δεν είναι η επιστημοσύνη. Είναι πρώτα οι εργασιακές συνθήκες, δηλαδή οι προϋποθέσεις της γνώσης.

    Τα λέμε και επώνυμα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Συμφωνώ και με το χαρακτηρισμό "εθνική μυθολογία". Δυστυχώς, ενώ κάποιοι ιστορικοί καταρρίπτουν τους μύθους της εθνικής μας ιστορίας υπό το φόβο πάντα της σύγκρουσης με οποιονδήποτε σχολικό και εξωσχολικό ανιστόρητο συνήθως εθνικόφρονα, έρχεται η ανάθεση στο Θεολόγο η οποία αποκαθιστά την απαρασάλευτη στασιμότητα και το σκοταδισμό στις σχολικές μας αίθουσες. Όταν πριν από λίγο καιρό, εντελώς τυχαία, αναφέρθηκα στη μη ύπαρξη του κρυφού σχολειού στην τάξη, το βλέμμα των παιδιών ήταν όπως τη στιγμή που μαθαίνουν το πρωτοχρονιάτικό "παραμύθι"με το Σάντα Κλάους. Γι' αυτό λοιπόν, κι εγώ επιμένω, κ. Συνάδελφε, για το μάθημα της Ιστορίας. Έχουμε που έχουμε τόσους άσχετους στον κλάδο, μην το κάνουμε και τσίρκο με τις εν λόγω αναθέσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ας χωριστουν τοτε και οι ΠΕ02 σε ΠΕ02.01 ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ, ΠΕ02.02 ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ και ΠΕ02.03 ΦΙΛΟΣΟΦΩΝ οπου το μαθημα της ιστοριας θα το παιρνουν με α΄αναθεση μονο οι αποφοιτοι του ιστορικου τμηματος και οι υπολοιποι αποφοιτοι φιλολογικων και φιλοσοφικων τμηματων με β΄ αναθεση Αλλιως τι παραπανω εχει ενας του φιλοσοφικου τμηματος που επειδη ενταχτηκε απλως στον κλαδο ΠΕ02, θεωρειται φιλολογος και ποια η θεση του στην εκπαιδευση, οταν το μαθημα που κατεξοχην γνωριζει, δηλαδη η φιλοσοφια, εχει ισχνη παρουσια στο ωρολογιο προγραμμα μαθηματων (μαθημα κατευθυνσης 2 ωρων στη Β Λυκειου, κι αυτο επιλεγομενο) τη στιγμη που ενας θεολογος και αρχαια ελληνικα διδαχτηκε και φιλοσοφια και ιστορια και αρχαιολογια και λατινικα στη σχολη του. Οσο για το καθαυτο μαθημα του θεολογου, τα θρησκευτικα, εχει την ιδια μοιρα με αυτη και αλλων μαθηματων οπως της μουσικης, της οικιακης οικονομιας, των καλλιτεχνικων που διδασκονται λιγες ωρες στα σχολεια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. το να επιλέξω ένα μάθημα το χρόνο ως επιλογή από άλλη σχολή π.χ.τα λατινικά δεν με κάνει φιλόλογο ούτε με φέρει αυτομάτως σε θέση να τα διδάξω.Πραγματικά οικτίρω τα χρόνια μου στο τμήμα Φιλολογίας του Α.Π.Θ. όταν διαβάζω τέτοιες σκέψεις.Φιλικά πάντα.

      Διαγραφή
  7. Καλά είναι να καταλαβαίνει καθένας αυτό που έχει μέσα στο μυαλό του...

    ΠΕ "δειλών, μοιραίων και άβουλων αντάμα..."
    μετράτε ώρες προσμένοντας το θάμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή